Ine Lammers

Een langoureus uitgestrekt vrouwenlichaam vergezeld van een kleurrijke vogel. Een ontbloot bovenlichaam met pijnlijk ogende tepelklemmen. Een dromerige dame met een lange hals. Of summier aangezette, amper leesbare gezichten. De (onderdelen van) lichamen die Ine Lammers met houtskool en penseel aan het doek toevertrouwt ontlokken een veelheid aan emoties. Van beroering en verontrusting tot troost en verstilling.
 
Deze kunstenares is extravert, al koestert ze de solitude en de sacrale stilte die hiermee gepaard gaat om te creëren. Net als de wintermaanden. Ine Lammers heeft de koude nodig om vorm te geven aan wat ze in de zomer verzamelde. Al meer dan twintig jaar vertaalt ze gevoeligheden op doek. Minuscuul klein of larger than life. De werken spreken via de taal van de lichaamsfragmenten – zoals de houding van een arm of de manier waarop een knie gebogen is. Ze getuigen elk van trauma’s en kwetsuren, maar evenzeer van kracht en soms ook van humor.

Sofie Crabbé
kunsthistoricus en -criticus
december 2017